Om de inflytelserika typsnitten

Bokstaven K är en väldigt spännande karaktär. Den var lite sen i starten för det latinska alfabetet, men har trots det fått en framträdande roll i Kulturen. K är ju inte bara första bokstaven i Kultur och i Konst, utan även i Kunskap och Kompetens. Ord som jag starkt kopplar till Kreativitet.

De första orden som kom till mig var olika Kulturyttringar och Konstuttryck, som Konsthantverk, Kulturnatt, Konstutövning, Kompetensutveckling, men även ord som Kreativitetssvacka, Kulturkrockar och givetvis Kunden. Klurigheter och Kunskapsprövningar hör liksom ihop, likaså Kunskaptröst och Kulturkraft.

K var ursprungligen ett piktogram av en hand, och det känns som en ursymbol för Kraft och Kreativitet. Och ordet Konstnärskap och Kapacitet och Kulturarv. Kaskader av Knäppheter i denna Kreativa Kluriga blogg. Kompetens. Konkurrens. Konflikt.

På grund av att K kom sent till matchen och tröjorna redan var utdelade, får K finna sig i att ha olika utseenden i olika typsnitt. Om du tittar på K i Akzidenz Grotesk, som ursprungligen hette Accidenz-Grotesk, så korsar K benen, men det gör inte K i Eric Gills typsnitt. Varför Eric Gills bokstäver inte korsar benen kan du läsa mer om i hans bok om typografi, som heter just Om Typografi [ISBN 9188-23611-0].

Kunskap om bokstäverna är inte dumt att ha. År 1990 skrev Fiona MacCarthy skandalboken Eric Gill [ISBN 0-571-14302-4]. En bok om Gills privatliv som fick den typografiska världen att gapa. Det blev en chockerande exponering av en mans religiösa och sexuella avvikelser. Samtidigt kom boken Eric Gill – Man of Flesh and Spirit av Malcolm York [ISBN 0-09-463740-7] som inte nämner något om hans sexuella avvikelser utan främst redogör hans religiösa liv samt arbete som konstnär, som du kan betrakta bland annat här. Sedan blev det tyst. Då och då hör man röster som påpekar att det inte är dumt att läsa på när man väljer typsnitt. Men kan vi skilja på Konstnären och Konstverket? Bör vi? Måste vi? Per Torberger höjde rösten när han såg att valet av typsnitt för Rädda Barnens grafiska profil var Eric Gills typsnitt Gills Sans. Läs hans artikel här.

Redan nu på lördag den 6:e oktober klockan 08:50 bör du bänka dig framför radion och lyssna på första delen av en programserie på tio avsnitt om typsnitt och typografi. Simon Moser intervjuar Stefan Hattenbach och mig och flertalet copywriters och grafiska formgivare bland annat Stefania Malmsten om typsnitt och varför de ser ut som de gör och om historien bakom dem. Och även lite om personerna bakom. Gå in på P1 och lyssna på  Typo – om de inflytelserika typsnitten.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.